drakkvinnan

Alla inlägg den 7 mars 2013

Av Suzanne - 7 mars 2013 23:10

  Idag blev jag bjuden av mitt förra jobb att följa med och lyssna på en föreläsning med Nisse Simonson.

Mycket bra föreläsning som handlade om Teknikstress, alltid nåbar aldrig ifred. Hur påverkar och förändrar den enorma mängd information från datorer och smartphones vår urgamla hjärna? Nisse är väldig lättsam att lyssna på och han har stor humor. Om ni nån gång får möjlighet så ta chansen att lyssna på honom.


En sak han berättade om var om någon undersökning där man nu kollar upp om ADD och ADHD bl.a kan bero på mycket dataspelande under mycket lång tid. Man har kommit fram till att våldsamma dataspel kan göra hjärnan avtrubbad och att empatin försvagas. Intressanta saker som jag iallafall inte tänkt så mycket på tidigare men som fått mig att tänka till.


Att få göra nått med sina gamla arbetskamrater igen var riktigt uppiggande och att få skratta sig igenom en eftermiddag var länge sedan. Måste bara åka och hälsa på dem på arbetet snart och se hur de fått det eftersom de flyttat till posthuset. Längtar tillbaka till dem men absolut inte till arbetet. De har det jobbigt! En annan hade säkert fått hjärtinfarkt om jag jobbat kvar. Men de ska få utökning av tjänsterna (2 st) vilket är på tiden. 


Nä nu ska min hjärna och jag dra oss tillbaka för kvällen och vila upp oss. Dags för nya intryck imorgon. God natt!



Ovido - Quiz & Flashcards