drakkvinnan

Alla inlägg under september 2013

Av Suzanne - 25 september 2013 22:43

Mörkrets tid har nu kommit till Söderskogen. Fy sjutton va trist det är. Jag gillar inte mörkret på hösten. I år är nog första året som jag inte gillar att gå ut med hunden på kvällen. Längtar till mer civiliserade trakter med gatubelysning och inga vilda djur som springer upp framför en. Att hunden dessutom är mörkrädd och just nu ser spöken överallt gör ju inte saken bättre. Det blir synd om djuret när mörkret faller på redan vid 4-tiden på eftermiddagen. Kan man lära honom att gå på toaletten?

Dessutom så har det ju blivit kallt ute redan. Inget skönt alls. Snacka om att det svängde snabbt på termometern. Det var ju inte länge sedan vi hade 20 gr varmt och nu har vi ju under 10 gr på morgnarna. Hittar inte mina vantar heller och de behövs ju just nu.

Naturens färger just nu är ju i alla fall underbara att titta på. Det är väl det enda positiva med hösten. Här får ni en bild att njuta av.   Vilket färghav!


Vad gör jag på hösten då, förrutom gnäller över mörker och kyla? Jo tittar TV och Play blir det ju en hel del av. Är ju alltid en massa serier som går på höst och vinter och då är det bra med Play eftersom gubben och jag inte alltid har samma intressen när det gäller TV tittande. Jag brukar för det mesta titta på del 1 i serier för att se om det är nått att följa. Ett program jag bojkottar är Hollywoodfruar. Orkar inte se det. Däremot kommer jag väl att följa Ensam mamma söker och Bonde söker fru. I alla fall nu till att börja med.


En annan sak jag och gubben ska ta oss tid till är att åka och titta på barnbarnen som spelar innebandy. Vi har varit på ett par matcher hittills för detta lag   Jakobsbergs p-99.  Längst till höger står min son Kevin Walker (ja han heter samma som Kevin Walker som är med i Idol, men min son hette det först i hela Sverige hahhahahaha) som tränar laget och bredvid honom står mitt barnbarn. Han med nr 70 på bröstet. Det finns även en lillebror i familjen som oxå spelar innebandy som vi ska försöka få se på plan nån dag.

Detta lag har jag sett under ett antal år nu till och från. Men snacka om att killarna växt upp och blivit duktigare på plan. Fattar inte hur de orkar springa så mycket som de gör. Fantastiska killar och det är bara att önska dem lycka till i årets serie.


Jag har börjat följa bloggar oxå. Fredrik Backmans fru rekommenderade Supermammans blogg och det var ju bara att gå in och kolla in den. Fasiken va bra gjord. Gå in och titta på den! Den måste ta tid att göra eftersom hon måste ju hitta rätt filmklipp som passar in till det som hon vill ha sagt. Önskar att en annan hade samma fantasi och kunde få bloggen intressant för folk i olika åldrar.


Nä nu ska jag stänga ner datorn för ikväll och se om gubben fortfarande kommer ihåg hur jag ser ut. Sov gott och ha en bra dag i morgon.


Av Suzanne - 13 september 2013 13:50

Livet rullar på och ibland så tycker jag att dagarna bara försvinner i ett nafs. Helt plötsligt är klockan 00.00 och jag tänker att det är dags att lägga sig. Underbara soliga och varma dagar har vi haft och jag ger kommentarer till gubben att om vi flyttar till Kanarieöarna över vintern så kan vi fortsätta ha så här skönt...... men han nappar inte alls.


Gillar inte mörkret som nu rullar in på kvällarna och att gå ut med en svart hund då är inte det bästa. Snubblat på honom flera gånger förr om åren och för tillfället så har vi en hel del odjur (som räv och grävling) som bara dyker upp och ger mig nästan hjärtstillestånd och hunden jaktkänsla. Svart runt omkring, en svart hund som får fnatt och börjar dra och skälla kan få vilken kvinna som helst att få hjärtat i halsgropen. Första hösten jag känner så. Längtar absolut inte till vintern med snö och halka. Kan man skita i att gå ut med hunden när mörkret ligger på? Nej det går ju inte. Då skulle han snart bara få gå ut mitt på dagen.


Barnbarnet bor ju hos oss ett par dagar i veckan nu. Jättetrevligt att få rå om honom, men med detta så ingår även många diskussioner om saker och ting. Han är såååå jäkla envis och så duktig på att argumentera så en annan viker sig av hans ordflöde mellan varven för man orkar inte hålla uppe takten alla gånger när han kommer igång. Och då vet ni som känner mig sedan gammalt att jag brukar inte vika mig...... är själv mycket envis men som tur är så har åldern gett mig insikt att det är lika bra att inte fortsätta diskussioner ibland. Det är svårt att göra det och ni ska inte tro att jag alltid ändrat åsikt för det har jag inte!!!


Jag har även börjat äta LCHF inspererat. Mår jättebra av det och liiiite har jag väl gått ner. Mycket av maten man får äta är ju jättegott. Hittat nya indegrienser som jag aldrig hört talas om tidigare att det fanns, som kokosolja som jag stoppar i kaffet varje morgon, mandel och kokosmjöl för bakning tex. Har tom börjat baka pga LCHF för att få möjlighet att äta bröd. För att vara ärlig så äter jag LCHF för att gå ner i vikt. Jag har ett första delmål och dit har jag inte kommit än. Finns även ett önskeslutmål och få se om jag klarar att komma dit. Denna gång så skyndar jag långsamt och jag är glad att godissuget är helt borta för tillfället i alla fall. 


Imorgon ska vi iväg och kolla lite innebandy, då ett av barnbarnen spelar kval till SM. Håll tummarna att de går vidare!!!

Ha det bra därute i solen.

Av Suzanne - 5 september 2013 23:11

Åh va skönt det är ute fortfarande. På dagarna alltså med sol och klarblå himmel.   Tidiga morgnar så känner man av hösten. Men så länge det inte regnar så klarar man även den temperaturen. Nu ska detta hålla i sig lite till som tur är.

Måste bara berätta att barnbarnet har klarat av att vara hos oss efter att fått allergimedicin och att ta den regelbundet. Jippi ! Viktigt att det funkar för han ska ju bo härute ett par nätter i veckan. Han har fått vikarie jobb på en skola i närheten ett par dagar i veckan. Ska lära ut engelska till årskurs 4-6. Han stormtrivs med detta. Här finns en framtida engagerad lärare!!! Så kul att se.  För att han ska kunna bo här så håller lillstugan på att vinterbonas och vi har även byggt till litegranna så att man inte kliver in rakt där man ska sova. Blir bra tror jag. Just nu så används husvagnen som sovplats.


Häromdagen var jag på middag med gamla arbetskamrater. Vi träffas ungefär varannan månad hemma hos varandra. Vi har ju känt varandra i många år och sista året vi jobbade tillsammans var nog 1998. Det är så kul att följa varandras liv och det är alltid nått nytt som hänt sedan vi sågs senast. Nu är vi alla mormor/farmor sedan i midsomras. Nästa år ska vi försöka göra något speciellt eftersom det blir många speciella  födelsedagar.  Vad sägs om 70 år, 65 år, 60 år och så jag som blir 67 år. Och pigga är vi allihopa! Ialla fall idag!   


För att kunna åka och träffa tjejerna var jag ju tvungen att åka kommunalt. Jag har ingen lust att köra bil själv i mörkret och mannen min är så snäll att han hämtar och lämnar vid stationen några mil bort. Vi har ju alla sorters djur härute som gillar att försöka begå självmord eller ser till att vi människor får hjärtslag när de springer ut framför bilen i mörkret.   

Därför åker jag kommunalt ibland. Men denna gång så hade mitt förköpshäfte blivit ej gångbart och jag var tvungen att skaffa ett sånt där Accesskort. Tog ett tag innan jag förstod hur detta funkade. Dotter försökte förklara men efter att läst på under en hel förmiddag på SL:s sida så förstod jag i alla fall lite.  Tar tid att lära nytt när man är äldre.

När jag ändå var på gång så besökte jag min gamla arbetsplats. De hade flyttat till centrumhuset och satt 14 trappor upp. Puh jag har ju aldrig varit nervös för att åka hiss förut men denna gång (ensam i hissen) så kommer jag på mig själv att jag blundar och hoppas att jag snart är uppe.  Va sjutton är det som händer?   På vägen ner tog jag sällskap!


Kul att träffa även dessa gamla arbetskamrater (var bara 5 st där som jag kände väl). Längtar inte tillbaka. Arbetsbördan har försämrats och jag misstänker att om jag varit kvar så hade jag fått hjärtinfarkt på kuppen och blivit så frustrerad på cheferna och inte kunnat hålla tyst.  Nu har jag ansökt om att gå med i PRO. Får se om det kan ge mig något och om jag kan ge något till dem.


Nu är det natter och jag säger God natt och sov gott!


Skapa flashcards