drakkvinnan

Alla inlägg under maj 2013

Av Suzanne - 31 maj 2013 17:31

Idag så åkte jag till nästa handelsträdgård, Lillsjön i Bålsta och inhandlade de sista plantorna för detta år. Frågade om lite hjälp och samma tjej som hjälpte mig förra året dök upp och kom ihåg mig. Måste bero på att jag inte kan mycket om växter och därför minns man mig? Idag hade jag även yngsta barnbarnet med mig (7 år) och han ville så gärna köpa en blomma till sin pappa eftersom han inte fått ngn blomma på mors dag utan då fick ju bara mamma. Härliga unge!


Nu är trädgården i sin prakt igen. Blommor både här och där och olika färger och sorter. Nu får jag leva på hoppet att de överlever för det kostar ju en del att köpa. Två av tomatplantorna jag fick av en granne har jag redan lyckats ta död på. Hon fattar inte hur jag lyckats med det men det var inget svårt alls.


Ikväll ska vi inviga dotterns nya grillplats är det meningen. Få se om man får vara i fred för myggen? Mycket mygg redan.


Ha en bra kväll.

Av Suzanne - 31 maj 2013 06:13

    Nu har vi firat djurens födelsedag i dagarna två. Katten Tiger fyllde 11 år i förrgår och hunden Blackie blev 2 år igår. Tiger är nöjd med att få äta hur mycket mat som helst och därför så blev det mycket mjukfoder på födelsedagen. Blackie skulle oxå äta hur mycket som helst men där måste man hålla igen eftersom han lätt går upp i vikt. Han fick ett stort märgben att gnaga på och en bit födelsedagstårta. Lycka!! Han fick även en boll som present, som var jättehård och jag trodde i min enfald att den skulle han inte lyckas bita sönder i mindre bitar. Tji fick jag, tog bara några minuter så hade han lyckats slita bort stycken och innan kvällen var över så låg det bitar över hela gräsmattan. Han är expert på att förstöra sina leksaker och därför så klarar inte min ekonomi att köpa nya leksaker till honom hela tiden. Han får hållas med pinnnar , ben och en fender som han har lyckats hålla någotlunda hel.


Igår kunde jag inte hålla mig längre. Var bara tvungen att åka iväg och köpa blommor till alla mina krukor att ha i trädgården. Fick inte riktigt tag i vad jag ville ha, så en tur till att inköpa resterande blir det.

Vet ni om att vissa blommor kan man äta? Det visste inte jag. Fanns flera bord på handelsträdgården där det stod att de ätliga blommorna inte var till salu. Och just där finns de blommor som jag var ute efter (violerna). Frågade varför de inte gick att köpa och fick veta att de var beställda till prinsessan Madeleines bröllop.  Så är ni bjudna dit så kommer ni att få blommor till middag!


Efter att ha böjt sig fram och tillbaka över jord och krukor och hållt igång hela dagen i går så märktes det att kroppen har åldrats. Ont i rygg och ben och jättetrött. Vaknade tidigt i morse igen och hade ont i underbenen. Inget ovanligt men jag funderar vad det beror på. Kan det vara cirkulationsbesvär eller nått annat? Får väl googla.


Låg kvar i sängen och  kom att tänka på om/när man hamnar på åldringsvården. Tänkte tillbaka på de äldre människor jag träffat genom mitt jobb och som inte kunnat framföra sina önskemål hur de ville ha det när de låg där i sängarna. Fick lite panik och funderar på om jag ska skriva ner saker som jag har problem med när jag ligger ner? Andningsproblemet som kan komma ibland och jag snabbt måste sätta mig upp (maken har jag skrämt slag på ett par gånger i samband med detta). Magbesvären som gör att jag inte kan ligga ner utan måste sitta upp och ibland röra på mig. Ryggonten som kommer om jag ligger för länge på en sida och så vidare.

Jag kan känna paniken komma när jag tänker på detta. Att inte själv kunna röra sig utan behöva ha hjälp direkt utav någon annan. Och det vet ju alla hur det är på boenden idag där personal inte hinner med. När jag tänker på detta så hoppas jag att jag är så avtrubbad så jag inte bryr mig när den dagen kommer.


Ja ni ser vilka funderingar man får när man har för mycket tid över att tänka!

Av Suzanne - 28 maj 2013 17:59

Jag gnäller när det är för kallt och jag gnäller när det är för varmt. Blir man aldrig nöjd? Kom att tänka på det när jag var ute idag och bara kände att solen gassade ner på mig och det blev för jobbigt i solen. Tog faktiskt på mig solhatten och då fick man höra att man var lik sin mamma och mormor! Kan inte förstå varför värmen var så jobbig just idag. När jag var i Turkiet förra året så hade vi 42 gr varmt och det funkade. Troligtvis för att jag låg vid poolen hela tiden och kunde kliva ner och svalka av mig titt som tätt.

Vi har ju satt upp vår pool men jag misstänker att den inte går att bada i ännu. För kall. Men sådana här dagar så är det skönt med pool och jag skulle behövt svalka av mig flera gånger. Blev så att jag höll mig inomhus istället.


Idag fick jag hem CD med Caroline af Uggla som tolkar Janis Joplin på svenska. Har letat efter den eftersom jag hört att hon gör den så bra och jag kan bara hålla med. Det blir en skiva som jag kommer att lyssna mycket på. Jag har börjat lyssna mer och mer på hennes musik sedan hon gjorde Snälla Snälla. Gillar hennes låtar mycket. Brukar även titta in på hennes officiella sida på fb och har fastnat för många av hennes tavlor oxå. Skön kvinna med många strängar på sin lyra!


Nu har jag en hund som pockar på att jag ska ta ut honom för promenad, så det är väl lika bra att jag gör det. Då är det i alla fall en som blir nöjd för stunden.

Av Suzanne - 27 maj 2013 21:07

Jag håller på att läsa Mia Skäringers bok Avig Maria. Första boken av henne som jag läser. Lätt att läsa och hon slår huvudet på spiken flertal gånger. Det som är så intressant med att läsa är att man ibland måste stanna upp eller läsa om vissa stycken,  för det får igång så många tankar hos en själv. Vissa böcker bara är såna och Avig Maria är för mig en sån. Bl.a stannade jag upp och började tänka på ensamstående föräldrar. Mia berättar om hur hennes tid är med barn och utan barn. 

Det är ju flera barn som växelbor hos båda sina föräldrar och där föräldrarna får andningspaus mellan varven. Men sen finns det ju barn som inte har tillgång till sin andra föräldrer och där det bara finns en föräldrer hela tiden och den personen kanske inte har någon som finns där för avlastning. I detta snurrade mina tankar fram och tillbaka under en stund.

Jag kom att tänka på de barn som fått vara hemma hos min familj varannan helg och även på sommarlovet för att föräldern ska få vila upp sig och få egentid. Alla behöver ju det till och från.  


Ibland kan jag känna att jag funderar och tänker för mycket nu när jag är pensionär och bara går hemma. Förr så hann man ju inte riktigt med att djupdyka i sina funderingar pga arbete och allt annat som skulle hinnas med. Nu har man ingen att föra en diskussion med när tankarna flyter upp. För alla är ju på arbetet!


Nä nu ska jag läsa lite mer och se om jag hittar mer att suga på.

Av Suzanne - 27 maj 2013 21:07

Jag håller på att läsa Mia Skäringers bok Avig Maria. Första boken av henne som jag läser. Lätt att läsa och hon slår huvudet på spiken flertal gånger. Det som är så intressant med att läsa är att man ibland måste stanna upp eller läsa om vissa stycken,  för det får igång så många tankar hos en själv. Vissa böcker bara är såna och Avig Maria är för mig en sån. Bl.a stannade jag upp och började tänka på ensamstående föräldrar. Mia berättar om hur hennes tid är med barn och utan barn. 

Det är ju flera barn som växelbor hos båda sina föräldrar och där föräldrarna får andningspaus mellan varven. Men sen finns det ju barn som inte har tillgång till sin andra föräldrer och där det bara finns en föräldrer hela tiden och den personen kanske inte har någon som finns där för avlastning. I detta snurrade mina tankar fram och tillbaka under en stund.

Jag kom att tänka på de barn som fått vara hemma hos min familj varannan helg och även på sommarlovet för att föräldern ska få vila upp sig och få egentid. Alla behöver ju det till och från.  


Ibland kan jag känna att jag funderar och tänker för mycket nu när jag är pensionär och bara går hemma. Förr så hann man ju inte riktigt med att djupdyka i sina funderingar pga arbete och allt annat som skulle hinnas med. Nu har man ingen att föra en diskussion med när tankarna flyter upp. För alla är ju på arbetet!


Nä nu ska jag läsa lite mer och se om jag hittar mer att suga på.

Av Suzanne - 26 maj 2013 13:14

I fredags så kände jag av mitt hjärtflimmer igen. Var ett tag sedan. Jag hade varit iväg och handlat till Samfällighetens städdag, tankat bilen och ställt om lottot. Låter inte så jobbigt eller hur? Men blev väl stressad av att åka hit och dit. När jag kom hem så kände jag mig matt och trött och tog pulsen och kände att den hoppade lite hit och dit. Hjärtflimmer alltså. Blev till att vila ett tag och sedan fit for fight igen.


Igår var det full rulle igen. Städdag i samfälligheten och jag skulle ju sköta markservicen med korv, kaffe etc. Hade ju även lyckats dubbelboka mig så jag och gubben var tvungna att gå hem redan vid 13 tiden. Det var så kul att det kom fler människor till städningen än året innan. Så synd att det är så få barnfamiljer som kommer men vad jag förstår så har de mycket annat för sig i maj månad. Fel tidpunkt som en sa.

Men lekplatser, badplats och grillplats är nu iordning för barnfamiljerna att kunna vistas där. Och det är pensionärer och äldre som sett till att det är fint för dem. Nya bryggor ska sättas i snart. Tack kommunen för dessa så slipper vi utgiften för det nästa år.

Efter att ha gjort oss iordning så åkte vi ner till Södertälje för att fira ett barnbarn som fyller 15 år. Vi kom i tid för skattjakten, och hon skulle genom ledtrådar och att få gästerna att göra saker,  möjlighet att hitta skatten som låg i rabarberlandet. I skattkistan låg massor av småpresenter och den stora presenten fick hon lite senare, en Iphone.

Två hektiska dagar alltså.


Idag är det ju mors dag. Firar ni den? Själv har jag aldrig varit så mycket för mors och fars dag. Visst har jag ringt mina föräldrar på den tiden de levde men jag har nog sällan gett present och så. Jag tror mina barn har samma inställning som jag där och ett telefonsamtal eller sms är gott nog.


Inatt vaknade jag av att det surrade/fladdrade vid mitt öra i håret. Trodde det var en nattfjäril som trasslat in sig i mitt hår men när jag skakade om håret så märkte jag att ljudet fanns i mitt öra och trodde ett tag att en fluga tagit sig in där. Men inget av det var det , utan det var bara ett ljud som var mycket obehagligt att ha och jag tyckte att det ökade i styrka och försökte borra sig in i min hjärna. Var tvungen att gå upp och det tog sin tid innan det la av helt. Förkylningssymtom på morgonen och jag hoppas att det bara var något pga detta och inte att det är början till tinnutus.


Nu har solen försvunnit och nu är det väl bara att vänta i regnet som ska komma. Ha en bra kväll!

Av Suzanne - 22 maj 2013 21:51

Som jag skrev i morse så vaknade jag tidigt och det känns just nu i både huvudet och kropp och även i själen märker jag. Måste även rätta vad boken hette: 2 soldater var det och inte 2 bröder.


Tänker mycket på det som händer ute på stan. Läser mycket inlägg på fb och tidningsartiklar. Funderar fram och tillbaka och märker att jag blir mer och mer irriterad hur allting tolkas.  Det är allt detta som gör att jag känner mig så trött i själen!

Ungdomar vandaliserar härhemma och folk protesterar mot att polisen gör sitt arbete som de är tillsatta att göra. I Usa dör barn i en tornado samtidigt. I Afrika svälter folk ihjäl och barn tas tillfångna för att tvingas bli soldater. I andra länder torteras folk. I Asien utnyttjas barn sexuellt. Fy fan vilken värld vi lever i!

Som människa orkar man inte ta in allt det onda utan man sätter på skygglapparna, men man VET hur det är därute.


Det jag inte kan acceptera i min närhet är när barn och ungdomar förstör för andra, vilket sker just nu. Varför? Politiska motiv som många drar fram? Nä skulle inte ens tro att flertalet av ungdomar ens tänker i dessa banor utan de vill bara vara tuffa och inge respekt (som de själva säger). Jag har själv råkat ut för en par killar i 16 års åldern som tyckte att jag skulle visa dem respekt. Jag i nästan 60 års ålder skulle göra det! Satte dessa killar ganska snart på plats och informerade dem om att respekt var nått man förtjänade och  att de var långt därifrån.


Man tar även upp utanförskapet och att det inte finns vuxna som dessa ungdomar kan vända sig till. Men handen på hjärtat hur många av er har öppnat era hem för strulputtarna och de som är i utanförskapet? Det är så lätt att tycka och tänka och försöka vara politisk korrekt men det verkar vara svårare att bjuda in i sitt privata liv. 


Själv har jag aldrig varit rädd för att finnas där för strulputtarna (både äldre och yngre) och som jag ser nu så har även mina barn tagit detta med sig.


Jag önskar att jag skulle orka att gå ut där i dag och tillsammans med massor av vuxna och yngre människor (och då menar jag massor!) få dessa ungdomar/barn att lägga ner sitt destruktiva beteende som de nu håller på med.  Bara vara mänsklig och inte predika om hur det kunde vara eller borde vara.

Av Suzanne - 22 maj 2013 06:13

Nu är det mer en vana att jag vaknar jättetidigt och inte kan somna om. Får kanske 4-5 timmar sömn varje natt och det är väl för lite? Kommer sällan i säng före 24.00 och vaknar alltså mellan kl 4-5 varje morgon. Imorse vaknade jag före kl 4 av en s.k mardröm. Drömde att en man skulle ha mig till att göra illa äldre personer genom våldshandlingar. Om jag inte gjorde det så skulle han skada mig och andra i min närhet. Jag drömde att detta skulle jag stå emot för ingen idiot skulle få mig att göra sådana saker som han ville. Men när jag vaknade så var drömmen så fast i mitt minne och obehaget fanns där och bara jag slöt ögonen så kom drömmen/tanken tillbaka direkt, så det var lika bra att vakna ordentligt och gå upp.

Att jag drömde detta beror nog på allt våld som just nu pågår i min närhet (förorterna) där ungdomar bränner bilar, kastar stenar på polisen och bara är ute för att förstöra. Funderar mycket på detta, varför och hur kan man stoppa det. Det är ju bl.a småungar på 12-13 år som är därute på nätterna och jag undrar så vad finns föräldrarna?  Bakom dessa ungar finns säkert äldre personer som verkar i bakgrunden och ser till att "elda upp" de yngre för att göra dessa saker.


Har ni läst "2 Bröder"? När jag läste den så fick jag  "skrämselhicka" om hur det kan se ut i samhället idag bland de yngre.  Fick upp ögonen för ett nytt beteende här hemma i Sverige som jag visste fanns i andra länder.  Har ju läst i tidningarna om saker och ting som sker i storstäderna men efter att läst boken så finns tankarna där oftare om ungdomarnas situation i samhället. Läs boken och säg vad ni tycker.


Ovido - Quiz & Flashcards