drakkvinnan

Direktlänk till inlägg 26 april 2013

Fredag igen!

Av Suzanne - 26 april 2013 10:18

För sjutton vad veckorna rusar iväg. Denna vecka har varit fullt upp tycker jag. Hälsat på moster och hennes man, fått oförberett besök av våra äldsta vänner, sista tandläkarbesöket för denna gång och haft tjejmiddag igårkväll. Dessutom förberedelser för bomnedsättning imorgon.

I samband med allt detta så kommer det ju mycket annat till. Som handla, städa, tvätta och laga mat.


Tjejerna som kom igårkväll är väl egentligen tanter som mig (hahhahahaha) men man är väl inte äldre än man känner sig. Vi kom in på att nästa år så fyller de jämnt, de blir de 70 år, 65 år och 60 år och då ska vi fira ordentligt bestämde vi. Kanske en spa-helg nånstans. Själv blir jag då 67 år. Jag är den lite udda egentligen, både när det gäller ålder, matlagning och kreativitet. Det vi har gemensamt är att vi alla varit arbetskamrater i flera år och då arbetat med människor och deras problem. Idag är vi 2 st som är pensionärer och de andra två fortfarande yrkesverksamma.


Vi träffas ca 5-6 gånger per år och äter middag ihop och talar om vad som hänt sedan sist i våra liv. De andra tre tjejerna är väldigt duktiga husmödrar vilket jag inte vill säga om mig själv. Jag har nog först de senaste 7 åren börjat intressera mig för matlagning. Innan dess har jag tyckt det varit onödigt ont att behöva laga mat dagligen. Men nått jag alltid gillat är att ordna till festmåltider och då mer buffelikt. I samband med fest eller större helger så har jag till och med letat i mattidningar och kokböcker efter roliga recept att laga till. Mina smörgåstårtor är mycket omtyckta (om jag får skryta litegrann?).

Denna gång bjöd jag på laxrullader som var fyllda med pepparrotsmjukost och babyspenat till förrätt. Till varmrätt blev det fläskkarrestek med roasted potatoes, brunsås (mycket vispgrädde i) samt kokta grönsaker som morötter, brysselkål och bönor, samt äppelmos och svart vinbärsgele. Gissa vad gubben ska få till middag idag?


Till efterrätt hade jag gjort en frozen cheesecake. För säkerhets skull hade jag även fruktsallad. Varför undrar ni? Jo det var första gången jag jag gjorde en cheesecake och även försökt vispa äggvitor! Jag gav upp äggvitsvispningen till slut och slängde i det i smeten i alla fall (fast den inte var fast). Pga detta så visste jag inte hur cheesecaken skulle bli eller smaka. Men den smakade gott iallafall så vispa äggvitor behöver man inte göra!!!


Jag vet att när mina kompisar ska bjuda på nån ny maträtt så brukar de alltid testlaga den först. Men hittills har jag nog inte gjort det utan gör allt på vinst eller förlust. Hittills har det ju gått bra. Hur gör ni?


Idag ska det bli en riktig latadag! Bara vara tror jag förrutom att göra båtklubbens bokföring då. Men det är ganska kul att göra den eftersom vi har ett sånt lätt bokföringsprogram på datorn.


Ha en bra fredag och ikväll blir det Lets Dance!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzanne - 25 april 2014 22:42

Äntligen så mår jag mycket bättre.   Det märks säger min man, för jag är så på hugget igen. Ibland är det skönare när du är sjuk säger han oxå. Gullig gubbe! Sån tur att vi kan skämta om saker och ting. (för det var väl skämt?).   Jag kom att tän...

Av Suzanne - 23 april 2014 05:09


  Såhär har min natt varit. Näsan som runnit, tungt huvud och ingen sömn. Har vandrat mellan säng och soffa för att försöka få lite sömn, men lönlöst. Har nu gett upp och satt mig här vid datorn för att göra ett inlägg. Hatar att vara förkyld och in...

Av Suzanne - 18 februari 2014 11:39

Åh, äntligen så har solen hittat hit igen! Så skönt att se en blå himmel igen. Vi behöver detta nu efter att ha haft så grått en längre tid. Undra om vi får en jättetidig vår eller om det blir ett bakslag med massor av snö igen? Vädret har ju varit...

Av Suzanne - 9 februari 2014 02:42

Klockan är 02:02 och jag är fortfarande vaken. Men inget inbokat idag så det kanske inte gör så mycket om man går på tongång senare idag? Har i två dagar firat födelsedagar. Först gubben och sedan näst yngsta barnbarnet. Ätit alldeles för mycket. ...

Av Suzanne - 4 februari 2014 21:09


Idag firar jag och min man 47 år som gifta. Jag kollade upp vad det kallas och det är alltså kvicksilverbröllopsdag. Kan det bero på att man är snabb som kvicksilver eller giftig som det,  när man varit gift så länge? Vi brukar inte göra så stort v...

Skapa flashcards