drakkvinnan

Alla inlägg under maj 2013

Av Suzanne - 20 maj 2013 14:46

De äckligaste djuren har vaknat! Ormarna! Jag tycker inte om ormar. Läskiga slingrande odjur som man inte alltid ser men hör när det prasslar till när de kryper iväg eller väser! Men i år ser jag ormar dagligen på mina promenader med Blackie. Kanske är jag mer observant pga av honom och att han inte ska bli biten. Som tur är så har jag bara sett snokar men det räcker för att jag ska hoppa till och rysa. Vi har ett ormbo nere i hamnen, där jag såg ett antal vattensnokungar för någon vecka sen tillsammans med ngr stora snokar. Kändes inte bekvämt just då. De har boet vid stenarna där båtrampen är och där alla hundar älskar att bada. Som tur är så är snokar inte giftiga. Men samtalsämnet härute är just nu, om vi sett orm eller inte.

Dessutom så har grannen även sett mård springa över vår tomt. Jag säger ju att vi bor på ett zoo!


Även idag har vi värmebölja. Känns skönt att värmen har kommit, men snacka om man blir svettig att ligga i trädgårdslandet. Lite dumt att ligga där  i den här värmen, men nån gång ska det ju rensas. Nu börjar jag bli sugen att åka och inhandla blomster och sätta i krukorna för att få lite färgklickar i trädgården.


Snart dags att sätta upp poolen. Barnbarnen har frågat i över en vecka efter den. Det är så att vi har poolen hos oss eftersom gubben min är den som sköter om den bäst. Men det betyder oxå att vi ofta har besök av barnbarn och deras kompisar som vill bada. Lite liv och rörelse i pensionärstillvaron blir det sommartid ialla fall.


Nu ska jag gå ut i värmen igen och se om jag orkar göra nån mer nytta. Vi syns igen!






Av Suzanne - 15 maj 2013 11:43

Det är meningen att jag ska börja skriva fakturor idag, men jag har så svååårt att komma igång. Det dyker hela tiden upp något roligare att läsa eller göra. Arbetsdiciplinen har försvunnit verkar det som. Trist egentligen, men kanske det är så när man är pensionär? Medlemmarna i båtklubben blir nog glada om de slipper betala i år. Men så roligt ska de inte ha utan nu ska jag ta mig i örat och sätta igång (tror jag).


Lugnt hemma eftersom gubben är ute på sjön idag med grannar som behövde hjälp att slussa hem sin nya båt. Roligt för gubben som är en riktig sjöbuse och inte åkt båt på något år. Nu hoppas jag att han får iordning nya båtmotorn så att vi kan vara på sjön lite i sommar. Förra sommaren kom vi av oss med allt efter att han fått besked att de inte kunde göra något med hans hjärtsjukdom, förutom mediciner.


Ha en bra dag därute och skin ikapp med solen.


Av Suzanne - 14 maj 2013 10:26

Händer grejor på min data som jag säkert är orsak till själv. Hade skrivit ett inlägg igårkväll och vips så försvann det. Måste ha kommit åt nån knapp och raderat ut texten för jag kunde inte hitta den. Men gör ett nytt försök nu.


Vad hände med solen? Här regnar det idag men enl mina väderrapporter så kommer solen tillbaka mot kvällningen och ska stanna kvar sedan. Nu finns ingen ursäkt för mig att inte sitta inne vid datorn och jobba med båtklubbens bokföring. Rätt dag för det. Nu ska faktureras i högsta hugg.


Jag berättade ju att jag haft lite låga dagar men häromdagen vände det. Så skönt att det bara sitter i några dagar och inte längre tid. Igår hade jag ett långt skypesamtal med barnbarnet i Kina. Kändes så skönt att äntligen få se honom igen. Han berättade att de hade 28 gr där nu och senast jag talade med honom var det kallt och snö. Verkar som det slår om fortare där i norra Kina än hos oss. Han åkte till Kina som volentär (paid english teacher) och  jobbar i norra Kina i en liten stad som heter Siping (3milj invånare, liten stad för att vara Kina). Han lär engelska till barn mellan 3-6 år!!! Föräldrarna betalar visst 1000.- för att deras barn ska lära sig engelska på daghemmet. De barn som går i skolan får gå på engelsk-klasser efter skolan. Snacka om att få plugga mycket. Ni barn här hemma har det ju bra jämfört med dem där borta. Dessutom så får de smisk titt som tätt.


Mitt barnbarn berättade att hans lärarassistent berättat för honom att ett barn sagt till sitt familj att han/hon inte älskade sin familj utan sin lärare och att han/hon skulle gifta sig med en västerlänning när han/hon blev stor för de var mycket snällare, roligare och finare. Min dotterson måste ha gjort ett bra intryck därborta även fast han är skäggig och har massa konstiga tatueringar. hahahahaha


Åh vad jag önskar att jag var yngre. Nu för tiden så kan ju ungdomen åka ut i världen på ett sätt som inte vi gjorde förr. När jag var ung så tog man jobb som au-pair eller jobbade på kibbutz i Israel. Själv kom jag till England som au-pair i mitten av -60-talet. När jag var där så blev jag erbjuden att arbeta i USA och i Australien, men det kändes för långt borta från Sverige så det blev inte av. Kunde däremot ha blivit Israel om jag inte träffat min man i England.

Men som jag ser det så är det inte för sent ännu att fara iväg och göra nått roligt. Inte semesterresa men göra nått vettigt i annat land. Ska ni hänga med?





Av Suzanne - 12 maj 2013 22:27

Har inte hunnit eller orkat skriva härinne. Haft ett par låga dagar när jag känt att humöret inte varit det bästa och glädjen inte riktigt funnit där. Kan ibland få sådana perioder och det tycker jag är jobbigt  eftersom det för det mesta inte finns nån anledning till det. Livet har ju gått på som vanligt utan några större hemskheter, men jag har saknat mitt barnbarn som bor i Kina väldigt mycket den senaste tiden. De senaste dagarna så har det kännts bättre och nu hoppas jag att det fortsätter att ljusna i sinnet. Det kan ju bero på att jag gjort en del saker och inte bara suttit och tyckt synd om mig själv!


En eftermiddag besökte jag en plantskola med grannen Lotta. Hon tyckte inte om att jag gick här hemma och såg nedslagen ut misstänker jag. Hon handlade plantor men själv hade jag ingen inspiration att börja plantera så jag avvaktar. Jag älskar ju att köpa färgglada plantor och sätta ut i krukorna i trädgården men det känns inte riktigt dags ännu. Vill inte ha penseer utan sommarblomster och trädgårdmästaren höll med om att det var lite tidigt för dem ännu.


Jag har även varit på efterkontroll efter att jag opererats för livmodercancer för ett par år sedan. Allt såg bra ut och nu behöver jag inte gå dit på ett år. Kändes skönt att höra även fast jag inte oroat mig för detta.


Igår hade vi städdag nere i båtklubben. Mycket folk som gjorde fint i hamnen och klubbstugan inför sommaren. Det är så kul att vara därnere och snacka med killarna (för det är ju mest det). En del gnäller ju såklart över saker och ting men det är ju bara att smila lite så lugnar de ner sig.

Nu kommer ju min värsta period i jobbet som kassör, att skriva alla fakturor och skicka ut dem. Medlemmarna kommer ju att bli glada eftersom avgifterna är sänkta en del. Få se om budget håller som jag lagt upp för året?


På kvällen var jag och flera andra uppe hos min dotter som håller på att elda för fullt efter träden som blivit nedhuggna. Dessutom så håller mannen hennes på att förbereda för att bygga en litet garage att mecka i. Det är så kul att när nån håller på med nått sådant där, så brukar halva grannskapet komma förbi och kolla och en del hjälper till eller bara står där och snackar och håller sällskap. En öl kan oxå slinka ner. Mycket skratt kan det oxå bli.


Idag var gubben och jag uppe i Älvkarleby för att köpa en båtmotor. Efteråt så åkte vi till vårt gamla ställe i Hamrångefjärden för att hälsa på gamla grannar/vänner. När vi närmade oss Gävle så sa jag till mannen att det kändes som att komma hem igen. Konstig känsla att fortfarande känna så efter att bott här i Skokloster  i över 4 år. Ju närmare vårt gamla hem vi kom, ju mer växte denna känsla.  Jag bodde aldrig där på heltid pga att jag jobbade kvar nere i Järfälla men jag har ju spenderat alla helger, veckoslut och somrar däruppe i nästan 10 år. Jag vet även att några av barnbarnen saknar stället. Undrar vad det var däruppe som har gett denna känsla? Dags att analysera alltså!


Veckan som kommer hoppas jag bara ska kännas bra. Inget speciellt inbokat. Äldsta dottern fyller däremot år på Norges nationaldag 17 maj och ska väl firas på nått sätt. Få se hur hon tänker göra det?


Jag säger god natt nu och vi hörs framöver. Ha en bra vecka därute.






Av Suzanne - 7 maj 2013 23:42

När man bor i hus som jag och resten av omgivningen härute och man har kamin, så måste man ordna fram ved för vintern. Vi köpte massor av stammar för några år sedan och mannen jobbade häcken av sig att göra små vedträn av det. Nu för tiden pga sjukdom så orkar han inte hålla på och jag skickade ut ett nödrop att vi behövde få köpa ved till en billig penning. En vän i området hörde av sig och vi fick köpa ett stort lass klyven ved av honom som nu ligger på vår tomt och ska torka innan den läggs in i vedboden. Vi fick även låna hans vedklyv och han hade själv tröttnat på att klyva så han gav bort resten av sina stubbar till oss. Tack!! Så igår klöv maken. Så nu har vi två stora högar med vedträn. Maken har mutat ett par barnbarn att de ska hjälpa till efter midsommar att få in veden under tak.


Min dotter har haft en enorm tall som lutat sig över deras hus och alla har varit rädda att den skulle gå sönder i någon av stormar vi har haft. Igår kom äntligen kommunen dit och tog ner den, men dottern fick behålla stammen för att göra ved och grenarna. Så nu har det eldats och klyvts även där. De har lånat en jättebra klyv som även jag klarade av.  Så nu har jag lärt mig nått nytt som jag aldrig gjort förr.


Idag har vi även städat och rensat ut i lillstugan så att sommargäster kan komma och hälsa på och ha någonstans att sova. Brukar alltid dyka upp några barnbarn några veckor på sommarlovet i alla fall. De senaste åren har vi även firat midsommar härute. Vårt yngsta barnbarn frågar nästan varje vecka när vi tänker sätta upp poolen. Han längtar till att få bada verkar det som. Det är för det mesta barnen i omgivningen och barnbarnen som utnyttjar vår pool. Maken och jag tar ett dopp om det är riktigt varmt.


Nu är det natt igen och dags att sova. God natt igen.



Av Suzanne - 7 maj 2013 00:15

!   Har tittat på klippet från Friends Arena där publiken  och spelare håller en tyst minut för Ivan Turina. Så otroligt känslosamt när 25000 st verkligen håller tyst och hedrar en spelare. Får ni chansen gå in och titta på på klippet, för det är värt att se. Respekt till supporterna som ordnat detta, det gjorde ni med värdighet.

Det är så tråkigt att en ung man går bort på det sätt som Ivan Turina gjorde. En ung gravid kvinna är nu lämnad ensam med 2 små flickor och Ivan kommer aldrig att få träffa sin son. Världen är orättvis. Har läst mycket i tidningarna om honom och han får bara lovord från alla som intervjuats. För mig kommer då tanken som jag hört sedan barnsben: Han där uppe tar hem de goda först.

Kanske Ivans död för nått gott med sig bland alla klackar och supporters. Han har ju blivit hedrad av klubbar över hela Sverige. Och hans död kom ju bara någon vecka efter när supportrar hotat ledare som sedan avgick. Tål att tänka på?


Nu lämnar vi fotbollstragedin och talar om nått annat. Vi har firat ett barnbarn som fyllde 17 år (som jag tidigare berättat). Det var i lördags. Han hade klippt sig i en jättesnygg frisyr (som i allafall jag gillade). Det som är kul med han och hans bror (som är i Kina) är att de kan dyka upp med otroligt konstiga frisyrer, men de passar för det mesta verkligen bra i dem.

På kalaset så var bara närmaste familjen och min dotter hade frångått sina vanliga vanor att bjuda på hembakat. Nu var det Icas sortiment som bjöds på. Trodde att hon bakat tårtan själv men även tårtbottnarna kom från Ica.  Men fyllningen var jättegod och glassbomberna var helt ok.


Blomsterprakten ute just nu består av blåsippa, vitsippa, gullviva och även liljekonvaljbladen har börjat visa sig. Är det inte ovanligt att alla dessa blomster kommer samtidigt?  Men våren var ju sen och blommorna har väl legat där och väntat på att solen ska värma upp marken antar jag.

Nu kanske man snart får lust att inhandla plantorna till trädgården oxå. Än så länge så har jag inte känt av den lusten men om solen fortsätter skina som den gjort senaste dagarna så blir det nog snart ett besök hos trädgårdsmästaren.


Nä nu är det dags att krypa till kojs. Vaknade redan kl 4 imorse och nu är kl snart halv 1. Blev en lång dag. God natt.

Av Suzanne - 2 maj 2013 16:16

   Det var så osäkert om vi skulle kunna tända elden nere på hamnplan pga att det blåst så mycket under dagen. Men till kvällen så blev det lugnare och vinden blåste ut över Mälaren så det blev en brasa till slut. Den båtägare som hade sin båt närmast elden stod och vaktade och sprutade vatten hela kvällen så att ingen flamma skulle få för sig att ta fäste i hans båttält. Mycket folk hade kommit ner till Valborgsfirandet. Själv var jag jätteförkyld men tog mig ner en liten stund men gick snart hem igen. Kände mig jätte osocial! Fasiken va trist att man inte orkade mera.


Häromdagen när jag var ute med Blackie nere i hamnen så lyckades Blackie bada. Oförberett och han såg mest förvånad ut. Han och grannens hundar var lösa och jagade varandra och helt plötsligt blev han jagad ut i vassen. Ni skulle ha sett hans min när han bara sjönk . Han är ju van vid att i vassen finns det ju is att springa på!

Han började simma men åt fel håll och när vi äntligen fick hans uppmärksamhet att vända mot land så var han ganska trött och  låg och vila i vattnet ett tag, men simmade sedan in. Fortsatte att leka efter det.


Idag fyller ett barnbarn 17 år! Fasiken va tiden går fort. Mitt yngsta barnbarn har just fyllt 7 år och det äldsta 23 år.  Firande av födelsedagsbarnet sker på lördag och som vanligt så blir det pengar i present. Jag har nästan slutat att köpa presenter eftersom det är så svårt att veta vad de vill ha. Ibland kan det bli nån mindre sak som jag tycker passar in på just den personen. Två födelsedagsbarn nyligen har fått premunation på tidningen Hembakat, eftersom de önskat det och båda gillar och är mycket duktiga bakerskor.   Här är ett av konstverken som gjordes när barnbarnbarnet fyllde 1 år.


Inatt så somnade AIKs målvakt in, bara 32 år gammal. Hjärtfel. Lämnar efter sig gravid hustru och  tvillingflickor på 1 år. Så jävligt och sorgligt att en sån ung människa dör.

Berör mig lite extra eftersom min man hade känningar av sitt hjärta inatt och var tvungen att leta reda på sin snabbverkande medicin för att få lindring. Jag hade svårt att sova efter det och låg och lyssnade på om han kom till ro till slut. Oron blir större när sånt här händer.


Nä nu ska jag skaka av mig oron för en stund och försöka få tag i födelsedagsbarnet.


Detta är livet med alla sina känslor.



Ovido - Quiz & Flashcards