drakkvinnan

Direktlänk till inlägg 7 maj 2013

Förberedelser för vintern och även för sommaren.

Av Suzanne - 7 maj 2013 23:42

När man bor i hus som jag och resten av omgivningen härute och man har kamin, så måste man ordna fram ved för vintern. Vi köpte massor av stammar för några år sedan och mannen jobbade häcken av sig att göra små vedträn av det. Nu för tiden pga sjukdom så orkar han inte hålla på och jag skickade ut ett nödrop att vi behövde få köpa ved till en billig penning. En vän i området hörde av sig och vi fick köpa ett stort lass klyven ved av honom som nu ligger på vår tomt och ska torka innan den läggs in i vedboden. Vi fick även låna hans vedklyv och han hade själv tröttnat på att klyva så han gav bort resten av sina stubbar till oss. Tack!! Så igår klöv maken. Så nu har vi två stora högar med vedträn. Maken har mutat ett par barnbarn att de ska hjälpa till efter midsommar att få in veden under tak.


Min dotter har haft en enorm tall som lutat sig över deras hus och alla har varit rädda att den skulle gå sönder i någon av stormar vi har haft. Igår kom äntligen kommunen dit och tog ner den, men dottern fick behålla stammen för att göra ved och grenarna. Så nu har det eldats och klyvts även där. De har lånat en jättebra klyv som även jag klarade av.  Så nu har jag lärt mig nått nytt som jag aldrig gjort förr.


Idag har vi även städat och rensat ut i lillstugan så att sommargäster kan komma och hälsa på och ha någonstans att sova. Brukar alltid dyka upp några barnbarn några veckor på sommarlovet i alla fall. De senaste åren har vi även firat midsommar härute. Vårt yngsta barnbarn frågar nästan varje vecka när vi tänker sätta upp poolen. Han längtar till att få bada verkar det som. Det är för det mesta barnen i omgivningen och barnbarnen som utnyttjar vår pool. Maken och jag tar ett dopp om det är riktigt varmt.


Nu är det natt igen och dags att sova. God natt igen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzanne - 25 april 2014 22:42

Äntligen så mår jag mycket bättre.   Det märks säger min man, för jag är så på hugget igen. Ibland är det skönare när du är sjuk säger han oxå. Gullig gubbe! Sån tur att vi kan skämta om saker och ting. (för det var väl skämt?).   Jag kom att tän...

Av Suzanne - 23 april 2014 05:09


  Såhär har min natt varit. Näsan som runnit, tungt huvud och ingen sömn. Har vandrat mellan säng och soffa för att försöka få lite sömn, men lönlöst. Har nu gett upp och satt mig här vid datorn för att göra ett inlägg. Hatar att vara förkyld och in...

Av Suzanne - 18 februari 2014 11:39

Åh, äntligen så har solen hittat hit igen! Så skönt att se en blå himmel igen. Vi behöver detta nu efter att ha haft så grått en längre tid. Undra om vi får en jättetidig vår eller om det blir ett bakslag med massor av snö igen? Vädret har ju varit...

Av Suzanne - 9 februari 2014 02:42

Klockan är 02:02 och jag är fortfarande vaken. Men inget inbokat idag så det kanske inte gör så mycket om man går på tongång senare idag? Har i två dagar firat födelsedagar. Först gubben och sedan näst yngsta barnbarnet. Ätit alldeles för mycket. ...

Av Suzanne - 4 februari 2014 21:09


Idag firar jag och min man 47 år som gifta. Jag kollade upp vad det kallas och det är alltså kvicksilverbröllopsdag. Kan det bero på att man är snabb som kvicksilver eller giftig som det,  när man varit gift så länge? Vi brukar inte göra så stort v...

Ovido - Quiz & Flashcards