drakkvinnan

Direktlänk till inlägg 31 maj 2013

Födelsedagar, blomsterprakt och funderingar om åldringsvården.

Av Suzanne - 31 maj 2013 06:13

    Nu har vi firat djurens födelsedag i dagarna två. Katten Tiger fyllde 11 år i förrgår och hunden Blackie blev 2 år igår. Tiger är nöjd med att få äta hur mycket mat som helst och därför så blev det mycket mjukfoder på födelsedagen. Blackie skulle oxå äta hur mycket som helst men där måste man hålla igen eftersom han lätt går upp i vikt. Han fick ett stort märgben att gnaga på och en bit födelsedagstårta. Lycka!! Han fick även en boll som present, som var jättehård och jag trodde i min enfald att den skulle han inte lyckas bita sönder i mindre bitar. Tji fick jag, tog bara några minuter så hade han lyckats slita bort stycken och innan kvällen var över så låg det bitar över hela gräsmattan. Han är expert på att förstöra sina leksaker och därför så klarar inte min ekonomi att köpa nya leksaker till honom hela tiden. Han får hållas med pinnnar , ben och en fender som han har lyckats hålla någotlunda hel.


Igår kunde jag inte hålla mig längre. Var bara tvungen att åka iväg och köpa blommor till alla mina krukor att ha i trädgården. Fick inte riktigt tag i vad jag ville ha, så en tur till att inköpa resterande blir det.

Vet ni om att vissa blommor kan man äta? Det visste inte jag. Fanns flera bord på handelsträdgården där det stod att de ätliga blommorna inte var till salu. Och just där finns de blommor som jag var ute efter (violerna). Frågade varför de inte gick att köpa och fick veta att de var beställda till prinsessan Madeleines bröllop.  Så är ni bjudna dit så kommer ni att få blommor till middag!


Efter att ha böjt sig fram och tillbaka över jord och krukor och hållt igång hela dagen i går så märktes det att kroppen har åldrats. Ont i rygg och ben och jättetrött. Vaknade tidigt i morse igen och hade ont i underbenen. Inget ovanligt men jag funderar vad det beror på. Kan det vara cirkulationsbesvär eller nått annat? Får väl googla.


Låg kvar i sängen och  kom att tänka på om/när man hamnar på åldringsvården. Tänkte tillbaka på de äldre människor jag träffat genom mitt jobb och som inte kunnat framföra sina önskemål hur de ville ha det när de låg där i sängarna. Fick lite panik och funderar på om jag ska skriva ner saker som jag har problem med när jag ligger ner? Andningsproblemet som kan komma ibland och jag snabbt måste sätta mig upp (maken har jag skrämt slag på ett par gånger i samband med detta). Magbesvären som gör att jag inte kan ligga ner utan måste sitta upp och ibland röra på mig. Ryggonten som kommer om jag ligger för länge på en sida och så vidare.

Jag kan känna paniken komma när jag tänker på detta. Att inte själv kunna röra sig utan behöva ha hjälp direkt utav någon annan. Och det vet ju alla hur det är på boenden idag där personal inte hinner med. När jag tänker på detta så hoppas jag att jag är så avtrubbad så jag inte bryr mig när den dagen kommer.


Ja ni ser vilka funderingar man får när man har för mycket tid över att tänka!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzanne - 25 april 2014 22:42

Äntligen så mår jag mycket bättre.   Det märks säger min man, för jag är så på hugget igen. Ibland är det skönare när du är sjuk säger han oxå. Gullig gubbe! Sån tur att vi kan skämta om saker och ting. (för det var väl skämt?).   Jag kom att tän...

Av Suzanne - 23 april 2014 05:09


  Såhär har min natt varit. Näsan som runnit, tungt huvud och ingen sömn. Har vandrat mellan säng och soffa för att försöka få lite sömn, men lönlöst. Har nu gett upp och satt mig här vid datorn för att göra ett inlägg. Hatar att vara förkyld och in...

Av Suzanne - 18 februari 2014 11:39

Åh, äntligen så har solen hittat hit igen! Så skönt att se en blå himmel igen. Vi behöver detta nu efter att ha haft så grått en längre tid. Undra om vi får en jättetidig vår eller om det blir ett bakslag med massor av snö igen? Vädret har ju varit...

Av Suzanne - 9 februari 2014 02:42

Klockan är 02:02 och jag är fortfarande vaken. Men inget inbokat idag så det kanske inte gör så mycket om man går på tongång senare idag? Har i två dagar firat födelsedagar. Först gubben och sedan näst yngsta barnbarnet. Ätit alldeles för mycket. ...

Av Suzanne - 4 februari 2014 21:09


Idag firar jag och min man 47 år som gifta. Jag kollade upp vad det kallas och det är alltså kvicksilverbröllopsdag. Kan det bero på att man är snabb som kvicksilver eller giftig som det,  när man varit gift så länge? Vi brukar inte göra så stort v...

Ovido - Quiz & Flashcards