drakkvinnan

Direktlänk till inlägg 23 juni 2013

Midsommar över.

Av Suzanne - 23 juni 2013 21:02

Jaha nu har man firat klart för detta år. Midsommar alltså. De helger som kräver mest förberedelser är midsommar och julhelgen. Och så klart vissa födelsedagar oxå.


När vi flyttade till Söderskogen så kom vi underfund med att byn "Skogen" inte hade något eget midsommarfirande även fast här finns över 200 hushåll och vi har en underbar äng nere vid sjön och dansbana där. Det enda firande som är arrangerat är på Sånkan (campingen). Inte ens något firande nere vid Slottet finns , vilket jag inte kan fatta eftersom det är en sån underbar miljö därnere. Men troligtvis så finns det inte människor som orkar arrangera nått stort.

Jag och min dotter (som oxå bor här) är ju vana att fira midsommar med stång och dans och vi kom överens med några grannar att arrangera en midsommar fest nere på ängen vid badet, andra året vi bodde här. Vi satt även upp lappar och inbjöd andra att komma dit och ta med egen picnic korg. Blev lyckat och så har det fortsatt. I år frågade faktiskt folk om det skulle bli nått därnere och visst blev det så. För varje år så har det kommit mer och mer människor. Det enda tråkiga är att vi sätter en tid för att folk ska hjälpa till att klä stången och se till att det finns blommor, men det är bara några trogna som alltid finns där och ser till att stången kläs med björklöv och efterhand folk dyker upp med blomster så sätts de på. Vore skönt att slippa att alltid behöva ha ansvar för att stången kläs!

Det har även blivit en tradition att grilla ihop på kvällen de som vill. Första åren så var vi hemma hos mig och Terry men förra året så flyttade vi grillningen upp till dottern eftersom de har barn och många barn kommer även på kvällen. Där finns leksaker för barnen så de kan sysselsätta sig. Jag tror att alla uppskattar denna tradition.


Kvällen blev fin och lugn. Men kom på nu efteråt att inga gitarrer plockades fram som brukligt och inga hjulade heller......En del nya ansikten dök upp vilket alltid är kul. Måste bara säga att grannsamverkan funkar bra såna här kvällar. Ser nu fram mot flera gemensamma grillkvällar denna sommar (vilket säkert kommer att ske).


Resten av helgen har varit i trötthetens tecken. Dessutom lite skador. Blackie fick för sig att jaga grannens katt imorse och sket fullständigt i att jag fanns på andra sidan kopplet och där flög jag framåt och låg ganska direkt på grusvägen i en hög. Skrapat både här och där.


De närmaste dagarna kommer jag och fler med mig bara vänta på att få ett besked att nått gått bra. Vill inte säga för mycket ännu om några hinder uppstår. Jag har även lite bokad, som teaterbesök på Barnens ö och skjutsa en dotter med familj till Arlanda. Javisst ja, jag har även bokat in en pubkväll nere vid badet med levande musik. Jippi. Nu hoppas vi på bra väder denna vecka.


Ha det så skönt nu, så hörs vi snart igen.

 
 
Ingen bild

Byx

23 juni 2013 21:42

Jag ber om ursäkt att jag fick din stora svarta hund att jaga mig i morse. Hoppas dina skrapsår läker fort! Mjau från Buz

Suzanne

24 juni 2013 00:51

Jag hoppas att du inte blev för rädd. Dags att visa klorna Buz. Då kanske han ger upp.
mjau mjau

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzanne - 25 april 2014 22:42

Äntligen så mår jag mycket bättre.   Det märks säger min man, för jag är så på hugget igen. Ibland är det skönare när du är sjuk säger han oxå. Gullig gubbe! Sån tur att vi kan skämta om saker och ting. (för det var väl skämt?).   Jag kom att tän...

Av Suzanne - 23 april 2014 05:09


  Såhär har min natt varit. Näsan som runnit, tungt huvud och ingen sömn. Har vandrat mellan säng och soffa för att försöka få lite sömn, men lönlöst. Har nu gett upp och satt mig här vid datorn för att göra ett inlägg. Hatar att vara förkyld och in...

Av Suzanne - 18 februari 2014 11:39

Åh, äntligen så har solen hittat hit igen! Så skönt att se en blå himmel igen. Vi behöver detta nu efter att ha haft så grått en längre tid. Undra om vi får en jättetidig vår eller om det blir ett bakslag med massor av snö igen? Vädret har ju varit...

Av Suzanne - 9 februari 2014 02:42

Klockan är 02:02 och jag är fortfarande vaken. Men inget inbokat idag så det kanske inte gör så mycket om man går på tongång senare idag? Har i två dagar firat födelsedagar. Först gubben och sedan näst yngsta barnbarnet. Ätit alldeles för mycket. ...

Av Suzanne - 4 februari 2014 21:09


Idag firar jag och min man 47 år som gifta. Jag kollade upp vad det kallas och det är alltså kvicksilverbröllopsdag. Kan det bero på att man är snabb som kvicksilver eller giftig som det,  när man varit gift så länge? Vi brukar inte göra så stort v...

Ovido - Quiz & Flashcards